Wegens technische problemen is de webshop langzamer dan normaal, hier wordt druk aan gewerkt. Excuses voor het ongemak.

Tips

Na een regenachtige periode en veel bewolkte dagen, lijkt het er op dat de lente in aantocht is. We kunnen ons dus weer richten op de toertochten die voor de deur staan dit voorjaar. Ben jij al fanatiek in training? Met onze onderstaande tips helpen wij ook de ‘mooi weer fietsers’ om goed voorbereid op pad te gaan:

 

 

 

Kleding

Nieuwe fietskleding zorgt voor dat beetje extra moraal, die je nodig hebt om de toertocht af te maken. Daarbij zorgt goede kleding voor meer comfort en plezier. In onze winkel hebben wij de nieuwste voorjaarskleding hangen. Kom gerust een kijkje nemen om te zien of er ook iets voor jou tussen hangt.

De fiets

Voordat je de deur uit gaat voor een fietstocht is het belangrijk te controleren of alles het goed doet. Zijn de remblokken goed afgesteld en niet versleten?  Zeker in heuvelachtige gebieden is het fijn om te weten dat de remmen het nog goed doen. Hetzelfde moet je doen voor de banden, want een lekke band onderweg is heel vervelend en vaak te voorkomen door van te voren alles goed te checken.

Als je in heuvelachtig gebied gaat fietsen is een klimverzet geen overbodige luxe. Hedendaags zijn veel racefietsen uitgevoerd met een compact crankstel. In combinatie met een cassette die tot 28 of 30 tandjes gaat kun je erg licht trappen. Ook is het niet onbelangrijk om de (race)fiets een onderhoudsbeurt te geven, zodat je zeker weet dat die startklaar is voor het seizoen.

Ga niet te hard de heuvels op

Hoewel de meeste mensen hun twijfels hierover hebben, zitten in de meeste toertochten door Nederland en België mooie heuvels. Dit zijn vaak klimmetjes, die je tijdens een training keihard op fietst op zoek naar een nieuwe recordtijd. Dit moet je bij toertochten vergeten; als je tijdens een toertocht dit gaat doen, dan wordt het (wiel)rennen en stilstaan en daar ga je op de lange termijn aan kapot. Rijd de beklimming rustig op en spaar je energie voor de laatste klim. Hiermee maak je het verschil.

Nooit (lang) op kop rijden

Een toertocht is geen wedstrijd, maar om energie te besparen zit je beter achter iemand dan voor diegene. Rijd zo min mogelijk op kop, maar verdeel dit zo eerlijk mogelijk. Hoe minder je op kop rijdt hoe beter.

Niet iedereen kan je vriend zijn

Haak niet bij elk groepje aan dat jou inhaalt. Te hard rijdende groepen zijn namelijk funest voor jezelf. Als je teveel in het wiel van een ander blijft , dan blijft er weinig energie over voor de laatste klim. Wees hierin dus terughoudend.

Voeding

Rijst, pasta of aardappelen zorgen ervoor dat je de toertocht doorkomt. Eet veel en vaak, een lange toertocht kost je extreem veel energie. Eet, eet en eet nog meer! Je mag absoluut geen honger of dorst krijgen, want dan ben je eigenlijk al te laat. Blijf tijdens de toertocht ook eten en drinken. Een isotone sportdrank is ideaal, omdat dit het snelste wordt opgenomen door je lichaam. Energierepen hebben als voordeel dat ze compact zijn, makkelijk eetbaar zijn en veel energiestoffen bevatten. Heb je het zwaar aan het eind van de tocht, dan kan je er voor kiezen om een gelletje te nemen. Gelletjes zitten vol met suikers en vaak cafeïne en helpen je de race af te maken.

Aan de kleding, de fiets, jouw tactiek en de voeding hoeft het dus niet te liggen. Een laatste en niet onbelangrijke tip: zorg ervoor dat je goed getraind hebt en jouw conditie op peil is. Het gaat je simpelweg niet lukken om zonder te trainen een toertocht af te leggen.

Namens team Anjo Jager Fietsen, veel fietsplezier gewenst!

 

Fabrikanten
Snelzoeken
 
Gebruik sleutelwoorden om het artikel te zoeken.
Geavanceerd zoeken

Nieuwsbrief
0 items
Anjo Jager Fietsen
Ruim 1000 m2 fietsplezier
Adres: Zendmastweg 1 te Assen
Telefoon: 0592-356757
Gratis parkeer gelegenheid
Verzekeringen
Europeesche Verzekeringen